Saturday, June 9, 2007

سائق التاكسي ضحية أم متهم ؟؟؟؟


بداية القصة


نزلت من بيتي مسرعا ً حيث تبقى من الزمن للوصول إلى منزل حماي العزيز 40 دقيقة , دقائق ومرت أول سيارة أجرة وقررت عدم الركوب نظرا ً لحالتها الصعبة ولذلك الصوت الغريب الذي ينبعث منها ، وماهي لحظات إلا وأنا جالس إلى جواره بعد أن ألقيت نظرة على عقارب ساعتي حيث تبقى 32دقيقة على التاسعة مساء , شاب في أواخر العشرينيات من العمر تبدو عليه علامات التعب والحزن من شئ ما لا أعرفه , يحاول اخفاء مشاعره كلما نظرت إليه بابتسامة خفيفة يحرك بها شفتيه .


مرت 5 دقائق وأنا أحاول إخفاء حالة القلق الكبيرة التي تكاد تجعلني أقفز من السيارة لاقتراب الموعد وللسرعة الفائقة البطء التي يسير بها , دخل من طريق غير معتاد فبادرته قبل أي يخبرني بمزايا هذا الطريق وللنظرية التي جعلته يختاره دون غيره من الطرق كما يفعل سائقوا سيارات الأجرة عادة :طريق الكورنيش أفضل في هذا الوقت بالذات وهو الأسرع والأقل وقتا,أجابني بكل هدوء وبرود : ماتقلقشي ياباشا هنوصل بسرعة ، لم أكن مقتنعا ً بإجابته وهممت بالنزول ولكن سرعان ماتراجعت خوفا ً من الوقوع في قصة أخرى مع سائق آخر إن وجدت سيارة أجرة في الأساس في هذا الطريق الغريب "طالبية فيصل - دائري " ، ارتفعت أصوات المحرك مع بداية الصعود على الطريق الدائري فتذكرت ساعتها أني نسيت أذكار المساء فبدأت فيها مباشرة وحاولت أن أتناسى الطريق وقررت أن أتكيف مع الوضع
وما إن بدأت حتى سألني : سعادتك لابس بدلة ومعاك حلويات , دي زيارة عائلية ولارسمية ؟؟؟
أجبته : زيارة رسمية
السائق : ربنا يسهلك بس اوعى تكون خاطب ؟؟؟؟
أجبته مبتسما ً : الحمد لله أيوا أنا رايح عند خطيبتي
معلومة : عقدالقران الجمعة 15/6
ويشرفني حضوركم جميعا ً
الحقيقة


انزاح الغطاء من فوقه وأيقنت أنني وطأت " نكشته " منطقة حزنه دون أن أدري ,سيل عارم
من التهم لبني حواء , سيل عارم من الغضب على أمهات بني حواء , سيل عارم من سخط على صديقات بني حواء
السائق : ياباشا أنا عايزك تسمع مني لحد الآخر
أجبته : طبعا , اتفضل
حدثني كثيرا ًواستفاض في حديثه ولكني سأوجز لكم بعض مما قاله في نقاط
أنا خاطب بقالي سنة ونص لحد دلوقتي
مفحوت على التاكسي من ساعتها ومش عارف أعمل أي حاجة
بشتغل 10 ساعات كل يوم
مش لاقي فلوس أصلح العربية زي مانت شايف
احسب معايا المناسبات إلى لازم أجيب فيها هدايا
1- عيد الأم ليها ولأمها
2- عيد الحب العالمي
3- عبد الحب المصري
4- شم النسيم
5- خطوبة أخوها
6- فرح اتنين قريباتها
7- الكوافير بتاعها في الأفراح دي
8- خروجات كل أسبوع الخروجة لاتقل عن 50 جنيه
أمها وما أدراك ما أمها عايزة وعايزة في شقة بنتها

واختتم السائق حديثه معي بنصيحة
السائق : ياباشا انت لسا فيها حاول تخلص الموضوع
أجبته : لأ طبعا ، أنا عارف انا اخترت مين كويس
السائق : هييجي يوم وتقول في سواق تاكسي نصحني بس انا ماسمعتش كلامه
ونزلت من التاكسي ........
ولمن سيسأل عن وقت الوصول , وصلت الساعة 9:10 يعني الحمد لله في نطاق المسموح به - ربع ساعة
وجهة نظر

احترت في أخذ حكم على السائق , حكم من أربع أحكام

الأول : السائق ضحية عادات وتقاليد ما أنزل الله بها من سلطان

الثاني : السائق ضحية نظام مبارك حيث لاعمل ولا فرص حقيقية لأي مشاريع

الثالث : السائق ضحية حب أعمى أعماه عن الاختيار الأمثل فضلا عن إمكانية التخلص
من هذه الخطبة التي أصابته باليأس والإحباط

الرابع : السائق متهم لعدة أسباب منها
*شاب فيه من الحيوية والنشاط مايجعله قادر على عمل ونشاط أكثر
من مجرد قيادة سيارة
*ليسانس حقوق لديه العديد من المجالات التي يمكنه أن يتميز فيها في مجاله
من تدريب وما شابه
*كرجل يمكنه رفض تلك التسلطات والتحكم هو فيما ينفق ويدبر


ما رأيكم ؟؟؟؟

27 comments:

سلسبيل said...

احب اولا ان ابارك لك على كتب كتابك

وعلى اختيارك الرائع

وتلاقى بعض الشباب بيدور على اى حاجه تجيبلوهم دخل يعيش منه

لكن مش بيفكرو لمستقبلهم
وان هيجى يوم هيكونوا محتاجين الطاقة اللى فيهم دلوقتى وضيعوها فى حاجات عاديه ومش هيلاقوها يوم ما يحتاجوها

Anonymous said...

هو احنا لوبصينا عالموضوع بنظرية المؤامره واللي انا برجحها في الحاله دي هيكون الموضوع ابسط من كده وبيعمله كل سواقين التاكسي عشان يا خدوا من الزباين الطيبين اللي زي حالاتك كده فلوس زياده،
يعني انا باعتقد ان انت لو كنت ناوي تديله 10 مثلا اكيد بعد ما حكالك القصه الانسانيه دي اديته 15 بس يا سيدي وانت 15 وغيرك 15 يبقي كده هيزبط خطيبته وحماته والجيران وكل البشر

اما لو بصينا عالموضوع من الناحيه الواقعيه فده حقيقي موجود في العرف بتاعنا بس مش بالصوره المبالغ فيها دي يعني لو هو وازن اموره وليه كلمه عليهم مش هايحصل فيه كده

في الاخر يا صاحبي انا ليا نظريه قلتهالك قبل كده لما تخش بيت خشه وانت حاطط رجل علي رجل وواثق من نفسك عشان مايحصلش فيك زي مابيحصل في سواق التاكسي

الف الف مبرووووووووووووووك يا باشا علي كتب الكتاب وعقبال الدخله ان شاء الله

عباس العبد said...

سواق التاكسى ده حيتجوز واحدة مجنونة
با اما
هو الى مجنون
يا اما حماته جبتله هبل
ده تحليلى للنظرية التاكسية
بس النقطة الى احب اوضحهالك اكتر
ان 90 % من كلامه محصلش
يعنى 90% سواق التاكسى ده مش خاطب
و ده رغى مواصلات
خد بالك من النقطة دى

mohamed said...

مبروك يا عم احمد

سيبك انت من سواق التاكس ومن المشاكل دي كلها

لانها موجوده عند نسبة كبيرة من الشباب مش سواقين التاكسي بس


وخليك في فرحك يوم 15 واحمد ربنا علي خطيبتك واللي ربنا رزقك بيها وانها مفيهاش كل الحاجات اللي سواق التاكسي قالك عليها

saiaf said...

الف الف الفين مبروك

انا عرفت من برة بس يلا مش مهم عديها

على فكرة كل الكلام اللى سائق التاكسى بيقوله ده كلام صحيح الى حد ما الهدايا و الخروجات و عيد الحب الصغير و الكبير :ي

يعنى الكلام ده ليه اسباب كتيييير جدا
بس اهمها من وجهة نظرى اتنين

1 - ان الشباب فاضى مش لاقى حاجة يعملها فبيخترع ازاى يقابل خطيبته فيعمل عيد الحب الصغير و العيد الكبير علشان يخرج معاها و كده يعنى

2- ان الناس بعدت بعد شديد عن الدين يعنى زمان ما كانش فى الحاجات ديه يعنى ديه حاجات جديده مفتكسة لشباب اليوم

طبعا الدين عملنا عيدين بس ( وفر علينا الهدايا )

و الف مبروك مرة تانية و عقبالى

منة الله said...

احمد السباعي

ادعوك للمشاركة في استفتاء

اكثر 10 مدونات تاثيرا في قرائها

عل مدونتك منهم

اليك الرابط

http://www.6ef.blogspot.com/

AbdElRaHmaN Ayyash said...

:D ايوة يا سيدي
أنا بس عاوز اباركلك
ونورت مدونتي بتعليقك يا عم احمد
ألف مبروك يا سيدي
وبارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
سلام

Fahd said...

اخي احمد السباعي

الف مليون مبروك ليك

وعايز اقولك متبقاش مطمن قوي كده

ياعالم!!!


ومعادنا في اقرب عيد وابقي قابلني

Anonymous said...

والله انا شايف ان السواق حالته ممكن نمزج فيها كل الاسباب الاربعة

لو كانت حقبقبة على راي وائل

Anonymous said...

سيبك إنت من سواق التاكسي..
أنا عايز أعرف لو كنت رحت متأخر عن الربع ساعه دي كان إيه إللي حصل؟

Anonymous said...

الف مبروك يا أحمد
و بعدين انا عايز اعرف مالها الطالبية فيصل يعنى. ماشى يا احمد

اما بالنسبة لسائق التاكسى
انا شايف ان هو ما اخترش كويس

و ريح دماغك و بطل تركب تاكسى

فوضى منظمة said...

أزيك يا سبعاوي..وحشني كتيييير ..بحاول اتصل بيك كتير وتليفونك مغلق..وبعدين حلو أوي الالتزام بالمواعيد ده ..مش معارف من أمته يعني...على العموم أنا بهزر


في نقطة جوهريه بالنسبة لسائق التاكسي هو ماذكرته حضرتك عن الاختيار في ناس الواحد يعرفها ظروفها اسوء من كده بكتير ...وتلاقي أبو العروسه يقوله ا بني باخذ لبنتي راجل ومش عايز أكتر من كده اللي بيختار عروسه بيخترها عشان دينها وجمالها.. وايه بقى تاني.. حسبها ونسبها ودي نقطه مهمه جدا

الف مبروك يا حماده

ومضات .. أحمد الجعلى said...

صحيح يا سبعاوى شوقتنا جدا لنعرف كان هيحصل ايه لو اتاخرت عن حماك العزيز ؟؟؟
علشان بس نبقى عارفين المستقبل فيه ايه ؟؟
(:

يانهار أبيض يا واااااااااائل انت وصلت بك نظرية المؤامرة لهذه الدرجة؟؟؟ أنا الصراحة ما جاش فى بالى هذه الفكرة اللى انت قلتها خالص، انت هتخلانى آخد بالى كويس بعد كده من هنا ورايه وانا باتعامل مع أهل تجارة الكرام ولاسيما مدرسة وائل وباد وسبعاوى مدرسة "عيب عليك"

ألف مبروك يا سبااااااااااااااعى ونشوفك على خير يوم كتب الكتاب إن شاء الله

Anonymous said...

ماشي يا جعلوني لولا اني مطحون اليومين دول في شغلي طحنة محترمه
كنت هرد علي انتهاكاتك لمدرسة تجاره
العظيمه (عيب عليك دي ااقل كلمه ااقولها ليك)ا

ان شاء الله هافضي قريب

hafed mohamad said...

المهم انك وصلت في معادك

وربنا يوفقك في حياتك الزوجية

Alaa said...

أول زيارة للمدونة الجميلة دي
ربنا يبارك فيك و يحفظك
للاسف حالة التشاؤم مالية البلد
و ربنا يستر علينا
و ألف مبروك

أحمد السباعـي said...

أختنا الفاضلة : سلسبيل

الله يبارك في حضرتك وعقبالك باذن الله
تمام بيبصوا تحت رجليهم بس
اهم حاجة انه يجيب اكل يومه


وائل بيك حبيبي :
الله يكرمك ويخليك ويبعد عنك هذه النظرية , وعلى فكرة الراجل ده الوحيد إلى خد مني 10 جنيه بس وقالي المشوار ده بـ10 مش 15 زي مابقيت السواقين بياخدوا مني

والحمد لله الواحد اختار صح قوي وجدا كمان فمش تقلق على أخوك

وعقبالك

أحمد السباعـي said...

عباس العبد :

شكرا لمرورك الجمييل

هما مش مجانين ولا حاجة انا اعرف ناس بيعملوا كده

ومعاك حق في سواقين كتييير جدا بيعملوا كده بس ده الوحيد الي حسيت انه بيتكلم جد


محمد :
جزاك الله خيرا

وعقبالك يا جميل

أحمد السباعـي said...

سيف الإسلام


جزاك الله خيرا حبيبي
والله يبارك فيك

النقطة الأولى موضوع الخروجات لا أظن انه بيخترع عشان مفيش ديناصلا فأكيد هوا مش عايز عشان مايدفعشي اكتر

والنقطة الثامية وهي الأهم
الوازع الديني الغائب وهو سبب كل الدمار والفوضى التي نحياها


منة الله :

جزاك الله خيرا على هذا الترشيح
وهناك أفضل مني بكثير وقمت بالمشاركة بالفعل

أحمد السباعـي said...

عبدالرحمن عياش

جزاك الله خيرا حبيبي
الشرف والنور ليا يافندم بتعليقك هنا وتعليقي عندك

والله يبارك فيك وعقبالك


فهد

الله يبارك فيك
واطلع انت منها

انا مطمن جدا جدا جدا
والأيام بيننا هاهاهاها
وعقبالك حبيبي

أحمد السباعـي said...

محمد عباس

جزاك الله خيرا على مرورك
وبافعل يمكن الكزج بين كل الحجج


يوسف باشا

الموضوع ومافيه اني بروح عند خالي من صغري ومواعيدي معاهم فشنك خالص
فكان لازم أبين لخالي وعمتي حمايا وحماتي يعني اني اتغيرت وبقيت منضبط
هاهاهاهاهاها
لو كنت رحت متأخر
أتوقع ان خالو كان هيقول لبنته من أولها اهه وبيقول انه هيتحسن
هاهاهاهاهاه



سنوسي باشا

حبيبي الطالبية وأهلها في عينينا وعلى راسنا يافندم
انا اقصد الطريق فقط يافندم
وبعيد انت فين وطريق الدائري فين

وبالنسبة لركوب التاكسي أكيد المرحلة الجاية ستجبرني على عدم ركوبه
دعواتك معانا

أحمد السباعـي said...

شاهينشي باشا

حضرتك اكتر يا حبي
انا الحمد لله خرجت من البيات الموبايلي اللي كنت عايشه بقالي فترة


وموضوع الاختيار هو الأساس كما ذكرت
والله يبارك فيك وعقبالك قريب

أحمد السباعـي said...

جعلويد حبيبي


حمايا كان هيعمل ايه انا قلت ليوسف
ابقى اسأله

أما انك تقرب ولو من بعيد لتجارة فده شئ يزعلني جدا
والواحد عشان الإخلاص مش عايز يقول عملنا ايه عشان خاطر الاتحاد الحر

وألقاك اليوم باذن الله


وائل

معلش مكانشي يقصد
اهدى ومشي الأولاد خلاص يا أبو وائل
غلطة ومش هتكرر
خلاص يابني تعالى بوس على راس عمك
وعيب عليك


وبعدين تعالوا هنا
سبتوا الموضوع وامسكتوا في خناق بعض وانا واقف
طيب




حفيد محمد

جزاك الله خيرا على مرورك الكريم
اللهم آميـــــن



أخي الكريم علاء

جزاك الله خيرا على إطرائك الجميل
وتشرفنا بتعليقك هنا
وان شاء الله كما أنوي ستكون طريق الحياة مليئة بالتفاؤل والأمل

والله يبارك فيك

عمر عاشق القرآن said...

انا بس عايز اباركلك .. ألف ألف مبروووووووووووووووك وعقبال الجميع وأولهم انا !!

وثانيا اعتذر عن عدم حضورى الفرح .. لانى لسة بمتحن و ..

ثالثا بقى : انا كل ما اركب تاكسى بطلع بحكاية شكل .. بس انا رايى زيك غير انى مش شايف انه متهم لان صدقنى فكرة التاكسى دى هى حاجة كويسة اوى بالنسبة للظروف اللى احنا فيها .. كمان هو غلطان علشان اختياره

Anonymous said...

ا(والحمد لله الواحد اختار صح قوي وجدا (كمان فمش تقلق على أخوك

انا متأكد من كده يا باشا انا كنت بتكلم علي سواق التاكسي وامثاله

ثانيا انا يمكن حصل فيا كام تجربه مع سواقين التاكسي اخرهم الاسبوع اللي فات هما اللي خلوني أأقول علي نظرية المؤامره دي بس في ناس اكيد منهم كويسه زي مانت قلت وعشان كده علقت من الناحيه الواقعيه برده

Rehab Saber said...

الف مبروك اخى الكريم

حكاية سائق التاكسى دى بتكرر كتير جدا

ربنا يعينهم

lOvElYgHoSt14 said...

ههههههههههههههههه


حلوة وما ادراك امها عايزة وعايزة وعايزة


وكمان ياخي والله كويس انك في الخروجة بتصرف 50 جنيه


وكمان يعني انت المفروض تحوش وتخف شوية من المصاريح وهي تكون عارفه كدة ولا تحتفل بأي عيد غير العيد الأضحي ولو سألتك يا حبيبي مجبتليش هدية لية في اي عيد تاني ,, قولها علشان حرام نحتفل بعيد غير عيد الاضحي



لؤؤل



وكمان دي هتبقى مراتك يعني المفروض قلبها عليك




يلا ,, هو الجواز كدة مسؤولية مسؤولية مسؤولية


ربنا يقويك


اخوك عز